Search This Blog

Monday, September 6, 2010

Insaf

Renungan bersama. Baca, teliti dan nilaikan sendiri.

Rasulullah SAW bersabda:

“Akan muncul dlm kalangan umatku di akhir zaman,kaum lelaki yg menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tapi seperti bertelanjang (nipis & ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat Bonggolan (SANGGUL atau TOCANG) seperti bonggol unta yg lemah gemalai.Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yg terlaknat”-Hadith Riwayat Ahmad, jil.2, ms.223.

Adapun jika seorang wanita menggelung/menyanggul rambutnya karena ada kesibukan kemudian mengembalikannya setelah selesai, maka ini tidak mengapa karena ia tidak melakukannya dengan niat berhias, akan tetapi karena adanya hajat/keperluan.


Adapun mengangkat dan menggelung rambut untuk tujuan berhias, jika dilakukan ke bagian atas kepala maka ini masuk ke dalam larangan, berdasarkan sabda Rosululloh shollallohu alaihi wa sallam : رؤوسهن كأسنمة البخت …

“…kepala-kepala mereka seperti punuk unta…”, dan punuk itu adanya di atas.(aku sendiri tak berapa pasti ape intu punuk unta). Nah baca :sini.


Dan jika dikumpulkan di leher maka tidak masuk dalam larangan, akan tetapi hal ini jangan dilakukan ketika wanita itu mau pergi ke pasar, kerana jika ia pergi ke pasar dalam keadaan menggelung rambut di kepalanya, ini akan tampak dari balik aba’ah (jilbab) sehingga akan menarik perhatian. Maka perbuatan ini dilarang jika ia mau pergi ke pasar.-Sumber : Liqo’ Bab al-Maftuh kaset no. 161

Rasulullah s.a.w bersabda:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” - Hadith riwayat Muslim. Hadith no 212

_____________________________________________________________

Jujur, aku tak tahu perkara ni sebelum ni. Jujur juga, aku pernah lakukannya dan baru sahaja tadi aku baru melakukannya lagi. Terima kasih adik sebab menegur dan mengingatkan aku. Aku manusia biasa. Acapkali melakukan kesilapan. Ya Allah, aku pohon petunjukMu. Pandulah aku ke jalan yang diredhai. Perihalah akhlak ku. Kuatkanlah imanku Ya Allah.

No comments: