Search This Blog

Wednesday, December 29, 2010

Love 'them' while you can.


Entri ni adalah entri lama. Dekat blog lama. Tadi aku belek-belek blog lama, dan entah kenapa aku rasa terpanggil untuk 'public' kan entri ni. 


SATURDAY, AUGUST 14, 2010


Terlalu Istimewa
Malam tadi lepas maghrib aku pergi ke Rumah Kebajikan Tengku Ampuan Afzan di Kuantan ni. Pergi untuk mengajar anak-anak kecil disana. Semester lepas aku pernah 2 kali ke sana menjadi cikgu atau tutor mereka. Bukan sebagai cikgu tetap, hanya menggantikan rakan yang tidak dapat hadir. Semester ni pada mulanya aku bercadang untuk menjadi cikgu/tutor tetap tetapi memandangkan banyak komitment lain jadi aku mengambil keputusan untuk bertindak sebagai reserve. Maknanya,jika ada rakan aku yang tidak dapat hadir menjadi cikgu,aku akan ganti tempat mereka.

Masa aku sampai,anak-anak kecil itu berada di dalam surau. Menghabiskan terawih. Sungguh hyper mereka! Sungguh. Sangat hyper. Letih jugak nak menjaga dan melayan. Tapi bila memikirkan nasib yang dialami mereka,aku tunduk simpati.

Selesai terawih,bermulalah sesi pembelajaran. Kali ni,aku mengajar 2 org kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun. Darjah 5. Kalau kalian nak tahu, kebanyakan yang tinggal di sini education level mereka tak macam kanak-kanak seusia dengan mereka. Mereka jauh ketinggalan. Bayangkan darjah 6,nak ambil UPSR tapi masih tidak lancar mengeja dan membaca. Bahasa Inggeris?. Jangan ditanya.

Dan apa yang aku ajar dekat kanak-kanak perempuan tadi?. Aku ajar sedikit bahasa inggeris tapi kemudian mereka give up. Mereka mahu melukis dan mewarna. Aku ikuti kehendak mereka. Ketika mewarna,kami sempat berborak.

“ Akak.Betulkan kalau kita mencuri pun, dosa dia tak teruk macam kita derhaka dekat ibu kita kan?. Sebab syurga bawah tapak kaki ibu. Dan kalau isteri derhaka dekat suami , dosa juga kan akak, sebab syurga isteri bawah tapak kaki suami. Kan akak kan? ”
Aku tersenyum sambil mengangguk. Buat aku terfikir. Walaupun dia tidak sepintar kanak-kanak lain seusia dengannya,tapi aku percaya dia punyai keistimewaan sendiri. Dia lebih matang daripada yang lain. Berada di dalam rumah kebajikan mengajar dia mengenal pahit manis liku kehidupan. Luaran mereka bergelak ketawa,bergurau senda tapi jauh disudut hati aku dapat merasai mereka dahagakan rindu belaian kasih sayang mereka yang bergelar ibu dan ayah.

“Akak. Kitaorang sayang sangat ibu. Kitaorang ade lagu untuk ibu” kanak-kanak perempuan tadi berbicara sambil kemudiannya terus menyanyikan lagu tersebut.

**aku tak dapat nk letak video sebab tak jumpa dah video tu dekat mana.tengok lirik je la.Kalau tak silap lagu ni nyanyian asal Aris Ariwatan.**

Ibu

Satu
Kasih yang abadi
Tiada ditandingi
Dia yang satu

Dua
Sayang berpanjangan
Membawa ke syurga
Kasihnya ibu
Tiga
Lapar dan dahaga
Rela berpayah
Cekalnya ayah

Empat
Mudah kau ketemuku
Kasih selalu
Beza antara kasih dan kekasih

Ibu
Kuingat dahulu
Menyisir rambutku
Permai selalu

Ayah
Menghantarku kesekolah
Bergunalah ilmu
Bila Dewasa


P/s: "Ibu" disini merujuk kepada penjaga mereka di rumah kebajikan tersebut.



"Hidup tidak selalunya cerah. Harus selalu pandang ke bawah agar kita sentiasa bersyukur"

No comments: