Search This Blog

Monday, November 29, 2010

Be moderate. In everything.

      When you do something, do it right. Be your own leader.

Aku sangat tak berpuas hati kalau

1) Bila individu itu sejak azali termaktub kaya-raya atau mempunyai penjaga yang memang tip top keliling pinggang penuh dengan duit. Tapi boleh dapat sponsor dari segala bentuk segi dengan sewenang-wenangnya.( tak kisah la dari segi education ke tunang ke merisik ke kahwin ke reception ke bday party ke private party ke dan etc). Sponsorlah kepada yang lebih memerlukan.

2) Bila individu itu sejak dari usia muda iaitu di awal usia satu tahun sudah didedahkan atau  gatai nak berjinak-jinak mengenal apa itu myspace, facebook, farmville, playstation, dota, blackberry, iphone, ipad,macbook atau segala bentuk jajahan minda yang kurafat ini. Ok. Peredaran semasa. Tak boleh salahkan 100%.

3) Bila inidividu itu sejak di limpahkan rezeki oleh Allah, menjadi super jelita/kacak dengan tiba-tiba tetapi berlagak nak mampus sampai lupa dahulu dia tu lagi la tak lalu nak pandang pun. Ingat, segala apa yang ada di dunia hanya sementara. Ini yang pasti.

4) Bila inidividu itu sejak menjadi terkenal dan di kenali satu kawasan,daerah,negeri atau dunia bertukar menjadi angkuh,sombong,riak angkara hasutan syaitan durjana.

5) Bila inidividu itu sejak mempunyai masa lapang, asyik sungguh duk mengunyap,meng
igit,menelan sahaja. Lagak seperti mangsa kebuluran. Kalau memang kebulur takpe. Yang ini 50% macam aku.

6) Bila inidividu itu sejak berat badan naik mendadak asyik duk merungut dan membebel nak kurus! nak kurus! nak kurus! tapi langsung takde inisiatif nak kurus. Loser. Yang ini 100% macam aku.

7) Bila individu itu sejak dah memasuki alam dewasa bertukar hormon gatai nak belek-belek gambar/majalah/web kahwin dan kalau boleh sepertinya mahu kahwin esok. Tapi duit nak sara diri sendiri pun belum tentu cukup. Yang ini aku tak nak tulis berapa % macam aku. Sulit.

8) Bila individu itu sejak berkerjaya, mempunyai tunang atau mempunyai pasangan hidup, hanya ada masa limited untuk mereka-mereka yang masih solo steady yang masih lagi dengan campus life. Yang ini 110% terjadi pada aku.

dan number 9 paling aku sangat sangat sangat tak berpuas hati

Bila individu itu sah-sah Melayu atau Islam tapi apehal pulak pilih individu dari berlainan agama sebagai pasangan. Chop, kalau niat nak tarik masuk Islam ok fine then. Suci murni niat dan amat di tuntut agama. Proceed. TAPI
Kalau nak amoi cantik sebagai gf,nak gadis hitam manis bertanda di tengah tahi sebagai partner, nak babe putih melepak speaking mat salleh sebagai bini dengan niat nak tayang satu dunia yang kau hot gila dapat amoi cina. meletups habis dpt partner indian, cool habis dapat bini orang putih tolonglah jangan. Tak hot pun weh!. Lagi teruk bila siap terikut sampai pergi masuk club bagai dan teguk arak dan siap publish gambar tak lalu nak tengok dekat semua orang. Yes,in the first place orang akan terpegun but the truth is kau akan di maki dengan sekejam-kejamnya.


My only perceptions. If there are words which might hurt, i am sorry.


P/s: Dapat gold medal but perangai tak berapa tak nak gold aku tak respect. Sorry dude.

2 comments:

Unknown said...

5,6 dan 8
itu ak,aku rasa la...
hakhakhak

نور فضيلا said...

nany~~

"Kalau nak amoi cantik sebagai gf,nak gadis hitam manis bertanda di tengah tahi sebagai partner," haihhh..typo ek?? hahahhaha